China week 1 - Reisverslag uit Peking, China van Ferdy Nienhuis - WaarBenJij.nu China week 1 - Reisverslag uit Peking, China van Ferdy Nienhuis - WaarBenJij.nu

China week 1

Door: Ferdy klein Nienhuis

Blijf op de hoogte en volg Ferdy

14 September 2017 | China, Peking

Ni hao!

Alweer een weekje in het oh zo mooie China. De tijd vliegt, zoals gewoonlijk, voorbij. Vorige week moesten we er dan maar aan geloven, 5 maanden stage lopen in China. Na de koffers ingepakt te hebben zijn we richting schiphol gegaan. Daar Dirk gemeet en de laatste bak koffie gedronken met de wegbrengers die ons bijna fataal werd. Security check duurde lang en dus moesten we sprinten naar het vliegtuig die we op een klein chinees haartje hebben gehaald. De mensen van Finnair waren zo lief om ons nog toe te laten. Na een tussenstop in Helsinki waren we na 13 uur eindelijk gearriveerd in Beijing, waar het om 07.00 al 30 graden was. Daarna de taxi gepakt naar ons hotel.

De eerste 5 dagen maar even de toerist uitgehangen in Beijing, waar de chinezen ons nog bijna interessanter vinden dan de bezienswaardigheden daar. We verbleven in het hotel genaamd Chengtai Business hotel. Zeer degelijk hotel dichtbij het centrum van Beijing. Eerste dag maar eens beetje de buurt bestuderen en ons tegen 12 uur toch maar aan het chinese voedsel gewaagd. De eerste keer met stokjes eten, alle gekheid op een stokje! Ff wennen maar het lukt nu wel een beetje. Op de 2e dag naar de verboden stad geweest, wel mooi om te zien en ook erg groot. Daarna nog naar het grootste plein ter wereld geweest, lekker met mao zedong op de foto geweest! Verder wilden ook veel chineesjes met mij op de foto, geen idee waarom ook? Al die chinezen zijn ook maar 1.60m hier. Ze maken ook veek sneaky selfies, gaan ze een stukje voor je lopen en dan proberen sneaky een foto te maken, lukt ook voor geen meter natuurlijk.. S'avonds het uitgaansleven maar eens verkend en de bierprijs ging van 30 naar 3 euro. Chinezen weten wel van oplichten. Nog een jongen en meisje uit Zweden ontmoet die hier studeren, erg toffe gasten. Met hun maar even een paar barretjes ingedoken en het was weer iets te gezellig... De dag er na om 2 uur een keer uit bed gerold en met de ogen zo dicht zitten als een chinees maar eens een restaurantje opgezocht. Klein soepje besteld en vervolgens een bord van 3 liter soep krijgen, lekker die soep naar binnen wezen slurpen aangezien dat heel normaal is hier. Daarna zijn we naar de big boulevard geweest en een beetje rond gelopen in een super grote shoppingmall. Daarna wilden we weer gaan stappen maar het was overal erg rustig, het was tenslotte zondag.. toen kwamen we 2 gasten uit nepal tegen die ook een club zochten. Toen brachten ze ons naar club Elements!! dus wij met de 2 rijke gasten uit nepal naar een super dikke luxe club met veek rijke chineesjes. Beetje gedanst en om 3u was het mooi geweest en op mijn beste chinees onze taxi naar het hotel geleid.

Volgende dag naar olympic park geweest, ook wel mooi om te zien. Wederom vonden die chinezen mij interessanter dan het hele olympic park. Daarna een uur lopen zoeken naar een op de ANWB-kaart aangewezen restaurant... maar het was wel lekker!

De voor laatste dag naar de Chinese muur geweest, duur betaald voor de taxi omdat we de bus hadden gemist maar we zijn er gekomen. Gaaf om te zien! Heeel veel steile trappen en lekker veel gelopen in de hitte (32°C).. maar dat alles was zeker de moeite waard!

Laatste dag vroeg opgestaan om de trein te pakken naar de universiteit in Xi'an. Maar omdat het station in Beijing 10x groter is dan Amsterdam en het allemaal in het Chinees was en alles super slecht aangegeven was en niemand engels kon hadden we de trein gemist. Gelukkig waren de chinezen zo lief om de tickets om te boeken naar de trein die 3 uur later vertrok.

Nu aangekomen op de universiteit in Xi'an, en volgende week begint ons programma.

再见

Ps. voor de mensen die te lui zijn om te vertalen, tot ziens!

• 14 September 2017 - 21:04

Rob Waalderbos:

Mooi om te lezen Ferdy.

ik denk dat je nog wel vaker op de foto wordt gezet met jou lengte.
    Succes met je stage, en we blijven je volgen.

• 15 September 2017 - 09:53

Tomas:

Erg leuk om te lezen Ferdy. Ook al het feit dat je ff via Helsinki naar Beijing vliegt, maar toen ik dat op de kaart terug zag, ook weer niet zo veel uitmaakte omdat de afstand zo onmetelijk groot is... Maar goed, jij bent ook een grote kerel, dus dat past helemaal in jouw verhaal ;). Ook gaaf om te lezen dat je daar leuk kan stappen. geniet'n zak moar zeg'n :)!!!!

• 15 September 2017 - 14:57

Petra Heerink:

Super leuk geschreven Ferdy.
    Zo blijven we mooi op de hoogte wat jullie allemaal meemaken.
    Heel veel succes volgende week.
    Valt Dirk een beetje mee? ha..ha..
    Groetjes uit Lattrop

• 16 September 2017 - 08:27

Ewald Klein Nienhuis:

Hey Ferdy, da's voor jouw doen een beste lap tekst maar verwoord wel mooi wat je daar beleeft en ziet. Vanaf maandag begint natuurlijk weer je 'zware' studentenleven dus veel succes dan. Dirk ook natuurlijk. Blij vooral genieten van deze mooie kans om wat van de chinese cultuur te beleven en dan moet je ook alles meemaken. Een paar foto's erbij is misschien ook mooi? Groeten vanuit een nat en koud Lichtenvoorde.