Crash met de Taxi! - Reisverslag uit Xi'an, China van Ferdy Nienhuis - WaarBenJij.nu Crash met de Taxi! - Reisverslag uit Xi'an, China van Ferdy Nienhuis - WaarBenJij.nu

Crash met de Taxi!

Door: Ferdy klein Nienhuis

Blijf op de hoogte en volg Ferdy

08 November 2017 | China, Xi'an

你好! 在那里我再次

Eind september kwamen er meerdere internationale studenten uit o.a. Pakistan, Zuid-Afrika en Bangladesh. Om deze studenten en ons te verwelkomen had de school een klein feestje georganiseerd waarin de buitenlandse studenten wat over hun land moest vertellen. Nadat ik helaas had verloren van dirk met het wel bekende ‘’Steen, papier, schaar’’ moest ik Nederland maar even vertegenwoordigen voor alle Chinese studenten. Na wat verteld te hebben over Nederland en na vele foto’s, eten en wat glazen wijn kwam er ook einde aan het feestje. Veel nieuwe studenten leren kennen en kennis gemaakt met de internationale studenten. Aangezien 3 studenten uit Pakistan ook wel van een drankje houden meteen maar even een nieuwe datum geprikt om een klein drankje te nuttigen.

Verder zijn wij ook voor onze stage officieel verwelkomd door de school en door het bedrijf. Leuke opening waar wij geïntroduceerd werden en natuurlijk weer vele malen op de foto moesten. We voelden ons zeer welkom op de universiteit en hun willen dat wij het zo goed mogelijk naar ons zin hebben.

Na 2 weken research gedaan te hebben voor stage was daar dan de vakantie. Altijd fijn om een weekje uit te rusten na al het harde werken natuurlijk. Alhoewel je niet naar de toeristische attracties heen moet gaan aangezien alle Chinezen dan vakantie hebben. De kans is dan groter dat je de hele dag Chinese kopjes ziet dan dat je daadwerkelijk de toeristische attractie ziet. Dus daarom maar niet al te veel gepland. Wel hebben we een dagje uit gepland met de drie geniale Pakistaanse studenten waar wij het erg goed mee kunnen vinden. Het tripje ging naar de Qinling mountains, een bekend gebergte in Xi’an. We vertrokken om 10 uur ‘s ochtends en gingen opzoek naar een taxichauffeur die 5 mensen mee wilde nemen. Na die uiteindelijk gevonden te hebben ging onze tocht van 2,5 uur van start. Op 2/3 van de rit vond de taxichauffeur zijn mobiel even belangrijker dan onze veiligheid waardoor wij vol op een voorganger knalde. Niet dat het heel druk was, nee het was zelfs de enige auto die voor een stoplicht stond te wachten… maar goed... Gelukkig niets aan over gehouden behalve wat schrik. We waren er al van bewust dat de chinezen niet konden rijden maar dit bevestigde het maar weer. Na een boel gescheld tussen beide Chinese chauffeurs konden wij betalen en snel weg daar en dus opzoek naar een nieuwe taxi in de middle of nowhere. Gelukkig kon Crazy Jerry (een gekke Chinese student) ons helpen en had een nieuwe taxi voor ons geregeld. Uiteindelijk kwamen we na 3,5 uur aan bij de Qinling mountains maar dat was uiteindelijk zeker de moeite waard. Na vele traptreden te hebben betreden en vele uitzichten mogen bewonderen waren we wel klaar met de kou en gingen we uitgeput terug naar de universiteit. Gelukkig ging de terugweg wel voorspoedig ;)

Na nog enkele gezellige avonden gehad te hebben was het einde van de vakantie weer inzicht. Gelukkig op zondag nog een Wallmart gevonden waar wij wat eten hebben te kunnen bemachtigen om zelf ook maar eens te koken. Kost wat moeite aangezien je voor 1€ kunt dineren op de universiteit maar dat heb je uiteindelijk wel heerlijke zelf gekookte pasta met kip. Nu we toch op de gezonde toer zijn ook maar even vermelden dat we een fitness abonnementje hebben afgesloten. Het meest interessante is wel dat de Chinese sportschool mannetjes tijdens het sporten vaker naar zichzelf kijken dan dat ze daadwerkelijk iets doen. Maar dat stoort ons niet om die schijven door het dak heen te gooien natuurlijk :P

Verder erg druk met stage momenteel. Samen met mijn Chinese projectteam moeten we een nieuwe helm ontwerpen die ervoor zorgt dat de Chinese bouwvakkers hun aandacht tijdens hun werkzaamheden niet verliezen. Ze verliezen hun aandacht door de lange werkdagen en het werken in de avonduren. Hier zijn we momenteel erg druk mee aan het brainstormen.

Dan was het tijd voor een wel hele bijzondere dag in China, 30 oktober: namelijk mijn verjaardag. Altijd leuk om je verjaardag eens ergens anders te vieren. De zaterdag ervoor een klein verjaardagsfeestje gehouden samen met de drie Pakistanen waarvan er een ook toevallig 28 oktober jarig was. Even gevierd bij de club met een heel klein drankje. Aangezien wij iets meer gewend zijn om te drinken ging het lichtje van één Pakistaan vrij snel uit. Die heeft dus lekker geslapen in de club waar wij ondertussen de nodige danspasjes waagde. Het is trouwens ook niet gebruikelijk om te dansen met een vrouw, die graag wil dansen, waarvan de 20 jaar oudere man alleen maar stug achter de bar zit. Dit kan soms uitlopen tot rare taferelen… zoals een klein opstootje. Maar goed aangezien de gate van de universiteit om 00:00 uur sluit moet je een beetje creatief zijn om in de vroege uurtjes binnen te komen maar het is uiteindelijk gelukt. Nog even loempia’s gebakken als ontbijt en toen maar heerlijk gaan slapen.

Verder afgelopen maandag mijn verjaardagsfeestje gevierd voor wat chinezen. Het was erg gezellig en veel leuke cadeaus gekregen. Het is blijkbaar ook een traditie om taart in iemands gezicht te gooien bij een verjaardagsfeestje dus er werd een klein voedsel gevecht gehouden. Maar al met al was het een erg geslaagd feestje!!

Over 3 weken verlaten wij deze universiteit en vertrekken we naar Nantong. Wat wij daar precies gaan doen is ons nog niet helemaal duidelijk maar we gaan daar werken aan diverse projecten. Het is in ieder geval duidelijk dat wij deze universiteit gaan verlaten en dus veel nieuwe vrienden achter moeten laten helaas.

Voor zover even deze update!

再见,我以后再见

• 08 November 2017 - 16:41

Richardo Di Capriolo:

Dag Fredy,

Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Hopelijk wordt het leuk in Nantong.

Veel plezier nog.

Groetjes,
    Ome Roon

• 08 November 2017 - 18:10

Petra Heerink:

Hoi jongens,

Ferdy als eerst nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maar wat heb je weer een leuk verhaal geschreven, dat mag je van mij vaker doen.
    Tot over 2 weekjes in Nantong.

groetjes van ons uit Lattrop

• 08 November 2017 - 18:28

Ewald:

Hoi Ferdy, je hebt er weer een leuk verhaal van gemaakt. Wel weer bekomen van de danspasjes en de taart? je moet de chinezen ook niet zo lang wakker houden dan kunnen ze beter de aandacht bij het werk houden. Succes nog daar, ook Dirk natuurlijk. Tot horens.

• 10 November 2017 - 13:38

Theo E:

, n leuk en mooi reisverslag Ferdy, groetjes van Gemma en Theo

• 22 November 2017 - 22:27

Ewald En Jaqueline Klein Nienhuis:

Hallo Dirk en ouders,

Wij wensen jullie een fijn verblijf toe in Nantong!

p.s. Ferdy jij ook natuurlijk

• 01 December 2017 - 13:49

Ewald En Jaqueline:

Hallo Dirk,

Wij willen je van harte feliciteren met je verjaardag. Nog een prettige avond toegewenst samen met jouw vriendin en natuurlijk jouw ouders.

Groetjes uit Lichtenvoorde, Nederland