Knallend 2018 in, of toch niet? - Reisverslag uit Nantong, China van Ferdy Nienhuis - WaarBenJij.nu Knallend 2018 in, of toch niet? - Reisverslag uit Nantong, China van Ferdy Nienhuis - WaarBenJij.nu

Knallend 2018 in, of toch niet?

Door: Ferdy klein Nienhuis

Blijf op de hoogte en volg Ferdy

05 Januari 2018 | China, Nantong

Iedereen nog de beste wensen voor 2018! Een nieuw jaar, een nieuwe blog.

25 november was het dan zover, op naar een nieuwe locatie: Nantong. We begonnen ons net een beetje thuis te voelen in Xi’an maar deze stad moeten we helaas verlaten. Na afscheid genomen te hebben van alle Chinezen en onze Pakistaanse maatjes vlogen we dan naar Nantong. Een veel rustigere plaats dan Xi’an, zeg maar gerust een beetje uitgestorven. Maar ze zeggen dat deze stad erg aan het groeien is aangezien hier veel industrie zit. We werden natuurlijk weer warm onthaald op het vliegveld door 3 Chinese werknemers van het bedrijf die ons naar het appartement brachten. In Xi’an hadden we één kamer maar hier hebben we het dan toch iets beter voor elkaar. 2 slaapkamers, woonkamer, keuken(die we maar liefst 1 keer gebruikt hebben) en een badkamer. Helaas wel op de 6e verdieping en er zit geen lift in dit gebouw… dus elke dag weer een barre tocht naar boven en naar beneden. Isolatie kennen ze hier helaas ook niet, als de hete lucht verwarming uitgaat blijft het maar liefst 10 minuten warm. Enige voordeel is dat verslapen bijna niet mogelijk is aangezien je altijd voor de wekker van de kou wakker wordt. Verder waren Dirk z’n ouders en vriendin dit weekend aangekomen in Nantong om Dirk’s verjaardag hier in China te vieren.

27 november was dan onze eerste werkdag. Van ons appartement is het +/- 5 min met de bus dus dat is zeker te overzien. We kregen een bureautje aangewezen en na een tijdje kwam de baas om ons een rondleiding te geven door het bedrijf. In eerste opzicht een erg interessant en leuk bedrijf. Dit bedrijf is een dochterbedrijf van het bedrijf waar wij stagelopen, dus het hangt allemaal samen. In dit bedrijf werken voornamelijk studenten die ook hun stage hier doen maar er werken hier ook enkele vaste medewerkers. Verder kregen we allebei een ander project waar we direct mee konden beginnen. In de pauze zijn we trouwens vaak te vinden bij het HALAL-restaurant hier om de hoek. Lekker eten maken kunnen ze daar wel.

Op 5 december is de goedheiligman ook even naar China gekomen om wat in onze schoen te stoppen. Namelijk weer een nieuw project. Enigszins jammer dat je een project niet volledig afrondt maar ook wel weer leuk om telkens aan nieuwe projecten te werken. Verder zat er ook nog een sportschoolabonnement voor ons tweeën in, volgens mij was dat een stille hint. De sportschool zit dan ook maar liefst 100 meter van ons appartement dus na de hele dag gezeten te hebben in een bureaustoeltje mag er ook best een beetje actief gedaan worden.

In het weekend moest het uitgaansleven hier natuurlijk worden verkend. Zoals gewoonlijk beland in een luxe club met rijke chinezen en wat treft het toeval ook Nederlanders. De kans is 0.0001% dat wij die Nederlanders kennen en wat blijkt… één woont er bij mij in het dorp en het andere meisje komt bij Dirk uit de buurt ;’) wat een toeval! Ook wat gekke Kazachstanen ontmoet, het was weer een geniale avond.

Op donderdag na weer een nieuwe werkweek kregen we plots te horen dat we over 2 dagen al naar een andere locatie moesten vliegen. Dit omdat de plannen waren gewijzigd. Eerst zouden we 7 januari onze laatste maand in Xiamen doorbrengen maar blijkbaar verblijven we daar nu maar 10 dagen omdat in Xiamen, waar ons stagebedrijf gevestigd is, het erg druk is aan het einde van het jaar. We blijven dus in Nantong tot het einde van onze stage.

Zaterdag naar het oh zo mooie Xiamen gevlogen. Zon, zee, strand, palmbomen en een beetje werken natuurlijk. Na de eerste werkdag maandag uit eten geweest met de baas en wat werknemers van JoyaTech en wat werknemers van het bedrijf in Nantong. Zeedieren, haai, slak en allerlei andere dingen gegeten, je moet wat proberen natuurlijk. Verder een lekker wit wijntje gedronken samen met de baas. Stabiele 58%, waarbij er regelmatig een Atje plaatsvond. Het was erg gezellig! Na erg veel geleerd te hebben hier in het bedrijf en wat andere bedrijven bezocht te hebben stond er zaterdag iets actiefs op het programma: Mountainbiken. Er zijn hier erg bergen waar wij als ervaren fietsers natuurlijk geen nee tegen zeggen. Mountainbikes gehuurd en de hele dag genoten van vooral de afdalingen en het uitzicht. De hellingen waren soms zo steil dat je maar beter kon lopen maar al met al was het een zeer geslaagd dagje. S’avonds even een clubje opgezocht waar er weer gratis drank werd aangeboden door verschillende chinezen. Wanneer die chinezen je uitgedaagd hebben om je onder tafel te drinken slapen ze meestal na 30 minuten waardoor wij naar de volgende tafel kunnen, zo werkt dat hier ha-ha.

Voor de kerst weer teruggevlogen naar het veel te koude Nantong. Hier waren de collega’s dumblings aan het maken (deeg met groenten of vlees aan de binnenkant). Leuke kerstavond gehad, maar er moest helaas gewoon gewerkt worden op 1ste en 2e kerstdag. Dus het echte kerstgevoel hebben we hier niet gehad.

Aangezien Nantong dichtbij Shanghai ligt moesten we het nieuwe jaar daar maar in gaan luiden. Zeer degelijk hotel geboekt met o.a. een spa, zwembad, fitnessruimte etc. etc. die ook nog eens in de uitgaansbuurt ligt, kan het nog beter? 1,5 uur in het busje naar Shanghai airport waar we volgens de metro moesten pakken naar het centrum/hotel. Aangezien alle chinezen nu ook vakantie hadden was het erg druk overal, vooral in Shanghai. Na lekker opgepropt in de metro te hebben gezeten uiteindelijk bij het centrum uitgekomen. Even het centrum verkend en je ziet meteen al dat het een wereldstad is aangezien hier erg veel buitenlanders zijn. s’Avonds naar een plein met allemaal smalle straatjes geweest en daar maar even wat souvenirs gekocht. Daarna naar de Bund gegaan om de mooie skyline van Shanghai te bekijken. Later zijn we opzoek gegaan naar een barretje waar we uiteindelijk bij een bar kwamen met alleen maar buitenlanders. Daarna even bij de buren langsgeweest (een club) waar wij als buitenlanders gratis drank kregen. Altijd lekker natuurlijk. Daar ook nog 2 tukkers en een achterhoeker ontmoet en maar even afgesproken om samen het nieuwe jaar in te luiden. Op oudjaarsdag hebben we de hoogste toren van Shanghai bezocht, maar liefst 550 meter hoog. Je gaat omhoog met een lift die een snelheid van 70 km/h behaald , maar daar voel je nagenoeg niets van. Eenmaal aangekomen kijk je mooi neer op heel Shanghai. Helaas was het die dag een beetje mistig waardoor je alles niet heel goed kon zien meer desalniettemin een erg mooi uitzicht.

Daarna weer naar de Bund vertrokken om het nieuwe jaar in te luiden. Helaas waren we niet de enige want ook een paar miljoen chinezen liepen richting de Bund om het nieuwe jaar te vieren. Eigenlijk vieren de chinezen pas nieuwjaar in Februari want dan is de Chinese kalender pas afgelopen, maar omdat Shanghai een wereldstad is wordt het hier ook wel gevierd. Het was erg druk en we konden geen taxi vinden die ons naar de Bund wilde brengen. Gelukkig wel een TucTuc, dus met de TucTuc naar de bund geraced en gelukkig nog optijd aangekomen. En toen was het magische moment, alle chinezen stonden met een mobiel in de hand, wij stonden er klaar voor…. 00:00 UUR!! 2018!! Maar helaas gebeurde er niets, 00:05 nog steeds niets…. 00:10 chinezen gaan weer weg… er gebeurde dus helemaal niets. Achteraf blijkt dat Shanghai een vuurwerkverbod heeft omdat vuurwerk slecht is voor de luchtvervuiling. Desalniettemin moesten we ons verdriet maar wegdrinken in een club waar de gratis flessen wodka, champagne en likeuren je om de oren vlogen. 05.30u vonden we het goed geweest en wilden we teruggaan naar het hotel. Die andere Nederlanders vonden het nog een goed idee om even met een straatmuzikant te zingen. 1,5 uur en 30 meezingers later dan ook maar even het Nederlandse nieuwjaar gevierd hier om 07.00u. Toen om 08.00u toch maar naar het hotel gegaan. Toen vond ik het een goed idee om een Nieuwjaars duik in de spa van het hotel te nemen. Niet nadenken en op naar de spa. Nieuwjaarsduik gepakt en toen maar even 2 uur geslapen omdat we daarna al uit moesten checken helaas. Nog halfdronken het hotel verlaten en nog even een bezoek gebracht aan de grootste winkelstraat hier. Na dit zware dagje het busje gepakt terug naar Nantong en snel het bedje in gedoken aangezien we de volgende dag gewoon weer stage hadden. Het leven is zwaar als stagiair in China ;).

Nog 6 weken hier in China en dan is het einde nabij. Dan keer ik weer terug naar het pittoreske nederland. Nu nog even genieten van deze 6 weken hier.

Dit was een ‘’kleine’’ update uit China

ByeBye!

• 05 Januari 2018 - 08:42

Gijs:

Haha! Geweldig verhaal Ferdy! Mooi geschreven

• 05 Januari 2018 - 17:06

Jaqueline:

Ferdy wat heb jij het weer netjes en duidelijk onder woorden gebracht. En wat zijn jullie positief ingesteld!
    Straks in Nederland brengt dit jullie verder naar nieuwe, uitdagende mogelijkheden en het vinden van een nieuwe job.
    Met deze laatste weken in petto, wens ik jullie nog een 'warm' verblijf in Nantong toe.
    Veel succes en genieten van de kleine en mooie momenten in China met z'n twe

• 05 Januari 2018 - 17:13

Jaqueline:

* jullie 2 -en.

Groetjes en veel liefs van papa en mama❤️

• 05 Januari 2018 - 20:21

Petra Heerink:

Wat een verhaal weer Ferdy,

Ik dacht dat wij op een hoge toren hadden gestaan in Shanghai, maar het kan nog gekker.
    Wij wensen jullie nog veel succes, en genieten van de laatste weken.

groetjes uit Lattrop

• 05 Januari 2018 - 21:24

Theo:

Leuk verhaal ferdy, maar is de stage wel werken, of is het meer genieten, maaar je heb groot gelijk dit maar een eenmalige kans die krijg je misschien voorlopig niet weer, geniet en tot eind Februari, ,,, hopelijk vind je onze mooie Godfried Bomansstraat dan nog ,,,, gr theo